Wystawa i album o Romanie Polańskim. W Gdyni
„Nie wiem, co mnie bardziej zdumiewa w tej kolekcji? Ilość czy jakość! Nie sądziłem, że moje filmy zrodziły tak różnorodną „wartość dodaną”. Niekiedy jednym, prostym znakiem grafik opowiada mój film, zdradzając jak go zrozumiał. Tymczasem dystrybutor głowi się, jak najlepiej film sprzedać i poprzez plakat próbuje dotrzeć do widza, którego zna na wylot – a przynajmniej tak mu się wydaje…” napisał Roman Polański, kiedy trafił do jego rąk katalog do wystawy przygotowanej przez Muzeum Kinematografii w Łodzi.
To ogromna satysfakcja dowiedzieć się, że rezultaty pracy włożonej w przygotowanie ekspozycji „Filmy Romana Polańskiego w światowym plakacie filmowym” podobają się jej bohaterowi – najwybitniejszemu polskiemu reżyserowi, absolwentowi i doktorowi honoris causa Szkoły Filmowej w Łodzi.
Na wystawę, którą od 15 września do 15 listopada można oglądać w Muzeum Miasta Gdyni, składa się ponad 200 plakatów do filmów Romana Polańskiego. Przygotowało ją Muzeum Kinematografii, które ma ich największą na świecie kolekcję. – Od pięciu lat gromadzimy i powiększamy nasze zbiory, które liczą już ponad 500 plakatów z przeszło 30 krajów – mówi Krystyna Zamysłowska, kuratorka wystawy.
– W ujęciu kuratorów wystawy dzieła Polańskiego przeglądają się w artystycznej formie plakatu, a bogactwo i różnorodność prac grafików uzmysławiają, jak fenomenalna, wielowarstwowa i inspirująca, nie tylko dla filmowców, jest jego twórczość – zauważa Marzena Bomanowska, dyrektor Muzeum Kinematografii.
Wśród autorów plakatów pokazywanych w Gdyni znajdują się: Rene Ferracci, Jean Michel Folon, Clément Hurel, Bernard Bernhardt, Peter Strausfeld i Guy Ferrandis, współpracujący z twórcą „Dziecka Rosemary”, „Chinatown” czy „Pianisty” od 2002 roku. Nie zabraknie także dzieł polskich twórców, takich jak: Jan Lenica, współtwórca polskiej szkoły plakatu, który oprócz plakatu do „Noża w wodzie” – debiutu fabularnego Romana Polańskiego, opracował identyfikację graficzną do filmów: „Matnia” i „Wstręt”, Andrzej Dąbrowski, Leszek Hołdanowicz, Rosław Szaybo, Wiesław Wałkuski, Andrzej Klimowski i Andrzej Pągowski.
Główni partnerzy projektu:
Polski Instytut Sztuki Filmowej, Stowarzyszenie Filmowców Polskich, Telewizja Kino Polska, Stowarzyszenie Filmowe KinoArt.
Projekt został dofinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej.
Kuratorzy wystawy: Krystyna Zamysłowska, Piotr Kulesza
Opracowanie plastyczne wystawy: Sławomir Bit
Realizacja wystawy: Muzeum Kinematografii w Łodzi