Aktualności

Dzień Wolnej Sztuki w Muzeum Kinematografii

21 kwietnia 2018 roku w Muzuem Kinematografii będziemy celebrować Dzień Wolnej Sztuki. Statystycznie zwiedzając muzeum spędzamy tylko kilkanaście sekund przed każdym eksponatem…

Tymczasem, w Muzeum Kinematografii wielu z nich warto poświęcić więcej czasu i uwagi.W tym roku proponujemy, aby nasi goście zatrzymali się na dłuższej na I piętrze. Będzie tam czekać na nich: fotoplastikon – odnowiona perła w kolekcji muzeum, fortepian Chopina z filmu animowanego Latająca Maszyna oraz rękopis i maszynopis „Historii sztuki filmowej” Jerzego Toeplitza.

Kaiser Panorama, w Polsce nazywana fotoplastikonem, to dziewiętnastowieczny cud techniki, który umożliwia 25 osobom jednoczesne oglądanie obrazków w trójwymiarze. Jego wynalazcą był August Fuhrmann, który w obawie przez kopiowaniem jego unikatowego wynalazku zarządził, aby na każdym egzemplarzu była umieszczona tabliczka informująca kto i gdzie go wykonał. Jedyny w Polsce oryginalny fotoplastikon, opatrzony właśnie taką tabliczką, trafił do Łodzi w 1976 roku z Kielc. Najpierw do działającego przy Muzeum Historii Miasta Łodzi Działu Kultury Filmowej, gdzie zagrał m.in. w kultowym debiucie fabularnym Juliusza Machulskiego Vabank. Kiedy w 1986 roku utworzono Muzeum Kinematografii, a na jego siedzibę wybrano pałac dawnego „króla bawełny” Karola Wilhelma Scheiblera, fotoplastikon zajmuje zaszczytne miejsce w fabrykanckim pałacu i jest perłą kolekcji.

Latający fortepian to element imponującej scenografii do filmu Latająca maszyna. Ta produkcja 3d jest najdoroższą w historii polskiej animacji. Zdjęcia powstawały w 20 plenerach i w 20 scenografiach, a członkowie ekipy filmowej pochodzili z 17 krajów. Latający fortepian to atrakcja nie tylko dla fanów filmów animowanych, ale także dla wszystkich zainteresowanych realizacją filmów od kuchni.

Jerzy Toeplitz był historykiem kina, krytykiem filmowym, a przede wszystkim współtwórcą i długoletnim rektorem łódzkiej Szkoły Filmowej. Rękopis „Historii sztuki filmowej” jego autorstwa jest częścią wystawy Filmobcy, dokumentującej przebieg marcowych wydarzeń 1968 roku w środowisku filmowym, ze szczególnym uwzględnieniem Łodzi i Szkoły Filmowej.

Serdecznie zapraszamy!

Wcześniejszy

IX PRZEGLĄD FILMOWY ECHA KATYNIA

Następny

"Księga wyjścia" - spotkanie z Mikołajem Grynbergiem