Aktualności

Joseph Conrad w kinie

W czwartek, 25 maja zaprosiliśmy na wykład prof. Tadeusza Szczepańskiego o filmowych adaptacjach prozy Josepha Conrada.

Tadeusz Szczepański: – Joseph Conrad jako pisarz jest rówieśnikiem  kina. W 1895 r. ukazała się jego debiutancka powieść Szaleństwo Almayera i w tym samym roku bracia Lumière przedstawili paryskiej publiczności swój wynalazek kinematografu. Kino nie przeoczyło tej skądinąd przypadkowej okoliczności, o czym świadczy pokaźna liczba filmowych adaptacji Conradowskiej prozy. Ekranizacja Zwycięstwa w reż. Maurice’a Tourneura (1919 r.) otwiera długą listę filmów opartych na prozie Conrada. Reżyserów fascynowała romantyka jego powieści, wyraziste postacie w marynistycznej i egzotycznej scenerii, dramatyzm ich losów, intensywne konflikty i moralne dylematy, mroczna atmosfera, poczucie tajemnicy i filmowy potencjał tej literatury. z jego prozą mierzyli się m.in.: Victor Fleming (Lord Jim, 1925), William A. Wellman (Niebezpieczny raj, 1930), Marc Allegret (W oczach Zachodu, 1936), Alfred Hitchcock (Tajny agent, 1936), Carol Reed (Wyrzutek, 1952), Richard Brooks (Lord Jim, 1965), Ettore Scola (Czy nasi bohaterowie zdołają odszukać przyjaciela zaginionego tajemniczo w Afryce?, 1968), Andrzej Wajda (Smuga cienia, 1976), Ridley Scott (Pojedynek, 1977), Francis Ford Coppola (Czas Apokalipsy, 1979), Nicolas Roeg (Jądro ciemności, 1994), Patrice Chéreau (Gabrielle, 2005) i Chantal Akerman (Szaleństwo Almayera, 2011).

Okazją dla wykładu profesora Szczepańskiego były obchody Roku Josepha Conrada; mija 160 lat od urodzin pisarza.

Wcześniejszy

Nocne zwiedzanie Muzeum

Następny

Grecja, jakiej nie znasz