Kino non – stop
27 kwietnia w Kinematografie pokazaliśmy filmy z „Oświatówki” i „Czołówki. „Kino non-stop” jest kontynuacją projektu „Odkrywamy Oświatówkę”.
W okresie PRL-u oprócz standardowych kin, funkcjonowały także kina non-stop. Każdego dnia wyświetlano w nich jeden zapętlony film fabularny lub zestaw krótkometrażówek, na który składały się filmy oświatowe, dokumentalne oraz animowane. Pragniemy odtworzyć tę zapomnianą tradycję, raz w miesiącu prezentując widzom wybór najciekawszych filmów z wytwórni Czołówka, WFO, WFD oraz Se-ma-for.
Podczas pierwszego pokazu zatytułowanego Żołnierze, milicjanci i obywatele zaprezentowaliśmy zestaw filmów pochodzących z archiwów Wytwórni Filmów Oświatowych oraz Wytwórni Filmowej „Czołówka”.
Przeglądając filmowe archiwum Muzeum Kinematografii, natrafiliśmy na niezwykle ciekawy, a zarazem zupełnie zapomniany film w reżyserii Marka Piwowskiego pod tytułem „Nałóg”. Dodatkowym smaczkiem naszego znaleziska są odtwórcy głównych ról: Jan Himilsbach oraz Zbigniew Buczkowski. Film pokazaliśmy na dużym ekranie podczas czwartkowego spotkania.
Kino non – stop. Żołnierze, milicjanci i obywatele
27 kwietnia, godz. 17
PROGRAM:
Felek na urlopie
reż. Henryk Rewkiewicz, 1964
„Bohater” filmowej groteski otrzymuje kilkudniowy urlop, aby pomóc rodzinie w pracach żniwnych. Po przybyciu do domu czas spędza jednak na wylegiwaniu i rozpowiadaniu nieprawdziwych wieści o rzekomych powodzeniach i sukcesach w wojsku. Leń i chwalipięta nie znajduje uznania, a urlop kończy się przykrym finałem.
Konflikty
reż. Antoni Krauze, 1968
Film dokumentalny informuje o zakresie działania i wychowawczej roli społecznych Komisji Pojednawczych – nowej formy sądownictwa społecznego. Przykłady pozornie błahych spraw toczących się przed komisjami dają uogólniający obraz życia ludzi, ich charakterów i postaw w konfliktowych sytuacjach dnia codziennego.
Dyrygenci
reż. Edward Etler, 1968
Impresja filmowa poświęcona milicjantom kierującym ruchem na skrzyżowaniach ulic.
Piosenka
reż. Grzegorz Królikiewicz, 1971
Historia żołnierzy jednego z pododdziałów w trakcie przygotowań do galowego występu na festiwalu wojskowych pieśni marszowych w Kołobrzegu. Reżyser z sympatią traktuje żołnierski kolektyw, podkreśla niebanalną rolę, jaką w życiu koszarowym spełnia piosenka.
Jaka jesteś
reż. Zygmunt Skonieczny, 1975
Jaka jesteś współczesna polska kobieto? Na to pytanie starają się odpowiedzieć realizatorzy tego dokumentalnego filmu. W luźno ze sobą powiązanych sekwencjach kreślą sylwetki trzech kobiet: inż. Zofii Zamojskiej – naczelnika Urzędu Miasta i powiatu Konin, dr Jadwigi Kałużnej – kardiologa Akademii Medycznej w Łodzi i inż. Anny Młotkowskiej – kierownika odcinka budowy Dworca Centralnego w Warszawie. Bohaterki prezentowane są zarówno w czasie pełnienia obowiązków służbowych, jak i podczas wolnych chwil w gronie najbliższych.
Pociąg
reż. Ryszard Nakonieczny, 1984
Film stanowi zapis świadomości społeczeństwa polskiego w okresie stanu wojennego poprzez odwołanie się do metafory, jaką jest pociąg skupiający w sposób przypadkowy ludzi wywodzących się z różnych kręgów społecznych, z różnym bagażem doświadczeń, o rozmaitych poglądach i stosunku do życia. Ze strzępów wypowiedzi, fragmentów rozmów o otaczającej rzeczywistości, o mechanizmach życia społecznego, o rozczarowaniach i nadziejach układa się pewna całość oddająca sposób myślenia oraz kondycję psychiczną Polaków na początku lat 80.