Kolekcja techniki filmowej
Najcenniejszym zbiorem wchodzącym w skład kolekcji techniki filmowej jest komplet kamer filmowych firm Arri oraz Andre Debrie, pracujących na taśmach 35 i 16 mm.
Muzeum Kinematografii prezentuje wszystkie kamery, które wykorzystywano do kręcenia filmów na ziemiach polskich od pierwszego okresu (1895-1939), z którego pochodzą m.in. kamery niemieckie Ertel, napędzane ruchem korby. W tej kolekcji znajduje się najcenniejszy element zbioru, który stanowi niezwykłe świadectwo kunsztu polskich wynalazców. Jest nim Kamera Oko z około 1912 r., zbudowana przez Kazimierza Prószyńskiego, twórcę Pleografu, pierwszego polskiego urządzenia do rejestracji i wyświetlania filmów. Polak, o którym Louis Lumière miał powiedzieć, że jest pierwszym człowiekiem w kinematografii. Kamera Oko była pierwszą amatorską kamerą na świecie, wyprodukowaną z myślą o zwykłym użytkowniku. Niestety, jej produkcja nie przekroczyła kilkuset egzemplarzy i właśnie jeden z nich zachował się w zbiorach Muzeum.